BeSt ViEw - MoZiLLa FiReFoX & GoOgLe chRoME

Wednesday 11 May 2011

Hadith Minggu Ini: Riba

Berikut adalah koleksi Hadith2 yang ada berkaitan dengan RIBA. Sumber dari e-Hadith JAKIM. Moga jadi panduan dan pegangan hidup kita. Insyaallah.

Riba
Dari Usamah bin Zaid r.a, katanya Nabi s.a.w bersabda: Sesungguhnya riba itu boleh berlaku pada jual beli secara hutang (kredit).

Perbandingan Antara Orang Yang Pemurah Dengan Orang Yang Kedekut
Dari Abu Hurairah r.a katanya, dia mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: Perumpamaan orang yang kedekut dengan orang yang pemurah seperti dua orang yang memakai baju besi yang menutupi dadanya sampai ke leher. Orang yang pemurah, bajunya lapang dan sempurna menutupi badannya hingga ke anak-anak jarinya dan menghapus jejaknya (dosanya). Sedangkan orang yang kedekut disebabkan ia tidak mahu menafkahkan hartanya, maka tiap-tiap cantuman bajunya sendat di tempatnya; ia berusaha mahu melonggarkannya tetapi tidak pula longgar.

Allah Melaknat Orang Yang Makan Riba
Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:Allah akan melaknat pemakan riba, yang memberi makan, dua orang saksinya dan juru tulisnya.

Pendapatan Haram
Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:Tidak seorangpun yang bekerja untuk mendapatkan kekayaan dengan jalan haram kemudian ia membelanjakan padanya dengan harapan mendapat berkat daripadanya dan ia bersedekah dengannya dengan harapan sedekah itu akan diterima dan meninggalkan harta pusaka (sesudah meninggal) melainkan semua itu sebagai bekalannya ke neraka...

Menjauhi Tujuh Dosa Besar
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:Jauhilah diri kamu daripada tujuh dosa yang boleh membinasakan.Baginda ditanya: Apakah dosa itu wahai Rasulullah? Baginda berkata:" Syirik kepada Allah, sihir, membunuh jiwa yang diharamkan oleh Allah melainkan dengan jalan yang benar, memakan harta anak yatim, memakan riba, lari dari medan pertempuran perang dan menuduh perempuan yang suci melakukan zina.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...